E; Jag erkänner...

... jag är världens sämsta på att vila! Optimal träningsplanering går ut på att hitta den perfekta balansen mellan träning och vila, tyvärr bortser jag alldeles för mycket från vilan. 
 
Jag skulle kunna skriva en uppsats om hur viktig vilan är, men det skulle kännas fel att predika över något som jag själv inte följer fullt ut. Jag hittade en tabell på aktivtraning.se som visar återhämtningstiden. Dess trovärdighet kan vi spekulera över, men något som är sant är att jag (och säkert många andra) inte vilar tillräckligt mycket. Dagens ord blir därför: balans!
 
 
Intensitet90–95% återhämtn.
45–60 min. snabb gång, jogg Få timmar
45–60 min. distanslöpning 6–12 timmar
45–60 min. snabb löpning 12–18 timmar
30–45 min. mycket snabb löpn. 12–24 timmar
6 x 3 min. hårda intervaller 18–36 timmar
60–90 min. tung styrketräning 18–36 timmar
 
Om ett par timmar väntar en flygresa upp till Umeå där jag ska tillbringa helgen hos min syster. Ha en mysig helg, I will!
 
/E
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Hej! Vi är två träningsintresserade tjejer som heter Elinor (Ella) och Mikaela. För ungefär två år sedan satte en skada och en sjukdom stopp för det fotbollsspelande som länge varit en stor del av våra liv. Träningen fick då börja uttrycka sig i andra former, och där någonstans är vi idag. För att ta träningen till nästa nivå vill vi nu dela med oss av vår dagliga träning och av den erfarenhet vi har. Om vi på vägen kan inspirera någon, så är vi väldigt glada för det.

RSS 2.0