30 day squat challenge, hakar ni på?

Nu är det dags för en utmaning - 30 day squat challenge. Det är inga konstigheter alls: gör bara knäböj enligt schemat nedan. En rolig utmaning som förhoppningsvis gör dig starkare - vilka är på?
 
 
/ E & M

E; Nya krafter

Oj, vilken lång skoldag. När jag kom hem gav jag mig direkt ut på en löptur. Jag blev pigg och fick nya krafter, det är en härlig känsla!
 
 
Nu för tiden finns det många bra träningsappar. En bra app för magträning (som förövrigt har ett väldigt töntigt namn) är "6 Pack Abs". Man lägga sig på den nivå man vill, dels genom att välja mellan olika svårighetsgrader men också genom att köra olika många omgångar. Ladda hem och testa. 
 
 
 
/E
 
 

M; oh nooo...

De senaste två träningarna har jag märkt att det varit något vajsing med mitt pulsband och jag hoppas verkligen att det är batteriet som har tagit slut. Kan dock inte fatta att det redan skulle vara slut, men imorgon ska jag fixa ett nytt och då får jag hoppas på det bästa, skulle ju få separationsångest om jag skulle behöva skicka iväg klockan på lagning.
 
I söndags blev det ett fyspass och idag blev det 1,5 h på gymmet, varav 30 minuter löpning. Idag kändes löpningen lite bättre, men jag har långt kvar till den "löpformen" jag hade innan jag åkte till usa.
 
 
/M
 
 

M; gym och backintervaller

Idag blev det bara en timme på gymmet, det kändes lite smådumt att vara inomhus när vädret var strålande, så när jag kom hem blev det 10 stycken backintervaller, vilket tog ca 40 minuter. Det är underbart att kunna springa utomhus, utan långkallingar och mössa.
/M
 
 
 

E; En skön start..

Denna lördagsmorgon inledde jag med 10 kilometer löpning. Enligt mig en perfekt start på dagen. Morgonpasset i P3 i lurarna, klarblå himmel och möte med några bambisar på vägen - skönt!

I brist på målvakt igår fick nedanstående hjälte rycka in - riktigt sådär trött var jag väl kanske inte efter dagens löpning...

/E


M; Intervallträning

Idag blev det fredagsfys och nu har jag börjat använda pulsklockan på fysen, vilket är väldigt intressant och roligt för ett träningsfreak som mig. Jag gillar att få reda på vilken medelpuls och maxpuls jag har under passet. Här nedan har vi ett bra bevis på att fysen är riktigt bra intervallträning. Bilden nedan är ifrån gårdagen boxfys.
 

E; Solsken!

Solsken dagen lång, och som tur är har jag kunnat plugga hemifrån idag. Balkongen har har varit dagens studieplats, det syns på både ansiktet, armar och bröst. 
 
Kvällens träningspass fortsatte i solen. 7 km löpning som avslutades med mag- och bålstyrka. Jag älskar att vädret nu tillåter att man bara kan knyta på sig skorna för att sedan kunna ge sig ut på ett pass! 
 
 
 
 
(Bildstorleken ville ej samarbeta) Idag fick kepsen åka på. Det är nog den mest risiga kepsen någonsin, dags för en nyinvestering... 
 
/E

M; The feeling after a workout

Jag kom just innanför dörren och med mig hade jag den där underbara känslan som man alltid får efter ett riktigt bra träningspass. Idag började jag träningen med 5 km löpning och jag ska inte ljuga, det var 5 tunga kilometer, men det är väl så det ska kännas när man inte sprunigt så mycket under de senaste veckorna. Trots att det var 5 tunga km så är jag överlycklig över att magen höll hela vägen ut idag. Efter löpningen så blev det 70 minuter styrketräning.
 
Idag testade jag en övning som jag aldrig kört förut, knäböj på upp-och nedvänd bosu. Den här övningen är riktigt bra för balansen och de stabiliserande musklerna. Denna övning kan köras med eller utan vikter, men ett tips är att börja utan vikter, tills man fått in snitsen.
 
 
/M

E; Långa dagar, korta nätter...

Ja, så ser mina dagar ut under intensiva perioder i skolan. Jag åker till skolan klockan 05.30 och kommer hem tretton timmar senare. Dessa dagar har man varken tid eller lust att ge sig ut på långa träningspass. Det mest effektiva år då att köra kortare men mer intensiva pass, till exempel i form av intervaller av olika dess slag. Om du har tillgång till en mördarbacke eller en lång trappa, kuta lite där vettja!

Avslutar med en bild från helgens isbad - det ska tydligen vara hälsosamt!

/E


M; Keep going

 
/M

E; Bakläxa!

Trots min lilla predikan angående "dags att lämna löpbandet", har jag ännu inte lyckats ta mig ifrån det - imorgon! 
Morgonen spenderades på gymmet. 7 kilometer löpning följdes av 4 tabata-omgångar på crossen (mycket trötta ben kan väl tilläggas). Avslutningsvis mag- och bålstyrka.
 
 
/E

M; Träningsvärk

Idag vaknade jag upp med en väldans träningsvärk och den bästa medicinen mot det är ju mera träning, så klockan 1 var det dags för ett pass på gymmet, precis som alla andra lördagar här i Fagersta. Det blev 1 h och 45 minuter styrketräning och sen blev det 3 km på löpbandet för att kolla magstatusen, vilket resulterade i magont, men jag kunde ju åtminstone springa 3 km, så jag får väl vara glad för det.
 
 
/M

M; back in business.

Då var jag igång igen och jäklar vad skönt det kändes att få köra ett fyspass efter tre veckors uppehåll. Det kändes verkligen att jag varit borta i 3 veckor. Den typen av träning är väldigt svår att hålla i, även om man tränar vanlig träning som att gå på gymmet eller sticka ut och springa. Att jag kände mig mer trött än vanligt är bara ett tecken på att den träningen är sjukt jäkla bra. Löpningen får dock vänta tills magen har återhämtat sig.
 
 
Ett "träningsläger" i spanien vore ju inte helt fel ( med andra ord så tränar jag&min familj som dårar när vi åker till spanien på semester)
 
/M

E; Utgång

Under dagens löparintervaller fick jag en skön känsla. En känsla av att jag faktiskt orkade mer än förra veckan jag sprang dessa. Tummen upp! 
 
Nu när vägarna och stigarna börjar bli snöfria är det hög tid att lämna löpbandet och istället springa utomhus. Även fast man kan ställa in lutningen på löpbandet, så är jag tveksamt till att det verkligen kompenserar det luftmotstånd och den kupering som man möter utomhus. Dock är löpbandet perfekt då man ska springa intervaller. För att man ska få ut det mesta av intervallträning ska de upprepade löpningarna ha exakt samma fart och sträcka, vilket kan vara krånligare att uppnå utomhus.
 
 
 
/E
 
 

M; mot Sverige

På torsdag landar jag i Sverige och det ska bli riktigt skönt att komma igång med träningen igen. Den senaste veckan har jag bara vilat och misshandlat min mage. Med andra ord så har jag ätit allt som jag är allergisk mot, vilket betyder att jag inte kan springa utan att få superont i magen, så när jag kommer hem blir det andra bullar, då ska jag äta bra och komma igång med löpningen och all annan träning. Jag är taggad till tusen!

/M


E; Vilken helg!

Vilken helg! Barnvakt, 50-års-maskeradfest, kalas och träning. Dessutom hittade jag under ett av träningspassen en mördarbacke, som nästan aldrig tog slut. Sådana är tråkiga vid botten men desto roligare på toppen - den kommer jag återvända till, en perfekt intervallbacke.
 
Efter två dåliga knädagar bestämde jag mig för att dagens konditionsträningen fick bestå av tabata-intervaller på crosstrainern. Det är mer skonsamt för mitt knä, dessutom skadar det inte med lite variation. Totalt 45 minuter, varav 30 beståendes av tabata-intervaller i stegrande motstånd med 1 minuts vila mellan varje omgång. Passet avslutades med 30 minuter styrketräning med fokus på armar och mage.
 
I helgen var jag Magnus Uggla, bjuder på den;
 
 
/E

M; abstinens

De senaste dagarna har det inte blivit någon träning, oskars bil har pajjat så vi har inte kunnat tagit oss någonstans och jag börjar bli lite trött på parken, så abstinensen har kommit krypandes nu, men några dagars vila har väl aldrig skadat. Jag längtar inte till att komma hem till Sverige, men jag längtar verkligen till att komma igång med träningen igen. Jag åker hem på onsdag så jag hoppas jag kommer få åka till red's en gång till iallafall, måste ju säga hejdå till världens bästa gym.
 
 
 
/M
 
 
 
 

E; fys och mys!

Efter fredagsfys kommer fredagsmys..
 
/E

E; Bra skit nr.3

Hinderbanor får bli ”bra-skit” nr. 3. Att springa hinderbana är grymt roligt, men också grymt jobbigt. Snabbhet, styrka, explosivitet och uthållighet – ja, nästan allt kan man få ut av en bra hinderbana. Dock krävs det lite roddning och utrymme för att få ihop allt. Det var längesen jag sprang en hinderbana, men jag ska nog jobba på att få ihop min egna. Önska mig lycka till…  

 

Bilden nedan är från när vi bodde i Helsingborg. Runt löparspåren i Fredriksdalsskogen fanns en styrkebana med vissa ”hinderbanemoment”. Roligt och effektivt att köra mellan löpningen.

 

 

/E


M; Stairmaster

Den här trappmaskinen har blivit min nya favorit. Har ni sett såna här maskiner i Sverige? Jag har iallafall aldrig sett en sån här maskin förut och hoppas verkligen att det kommer dyka upp några där hemma. Det är riktigt bra träning för både kondition och benstyrka, dessutom tror jag det är perfekt träning om man vill ha en snygg häck.
 
/M
 

E; En skön känsla

Efter ett pass med 1-kilometersintervaller och en timmes överkropp på gymmet är jag sådär skönt trött i hela kroppen. Innan jag somnar ståendes ska jag ta tag i min hög med smutsiga träningskläder, som jag alltid lyckas slänga mitt i hallen av någon konstig anledning.

/E


M; Stronger than yesterday

Igår blev det 8 km powerwalk i parken och jag börjar bli ganska trött på att gå runt, runt och runt i den där parken, men vad gör man inte för lite träning. Senare på kvällen så åkte jag och Oskar till gymmet för en timmes styrketräning. Snart ska jag bege mig iväg till gymmet helt själv, vi får se hur det går.
 
/M

M; Det är viktigt att unna sig lite onyttigheter.

När man tränar mycket och hårt så får man inte glömma av att man faktisk har "råd" att käka en del onyttigheter. Enligt mig är godis, glass och cola det godaste som finns och jag mår mycket bättre när jag äter det. Tack vare all träning så äter jag precis vad jag vill, med gott samvete. Att träna hårt och inte kunna unna sig det goda, är bara farligt!
 
 
 
/M

E; Ny vecka

Hemkommen från en underbar helg i Umeå. Dagen och den nya veckan har inletts på bästa tänkbara sätt: med löpning. Det var med pigga ben jag tog mig fram - helgens vilodag var nog på sin plats. Nu väntar en lång skoldag...

Jag, min syster och kusin från helgens äventyr får avsluta;

/E


M; Reds och parken.

De senaste dagarna har jag tränat på Reds(gymmet) och i parken. Det blir en hel del varv i parken när jag är här, eftersom det är det enda stället som jag hittar till och här vill man inte springa efter vägarna, för det är bara galet. Igår blev det 5 km löpning och sedan lite styrka. Idag åkte jag och Oskar till Reds för att träna. Först spelade vi lite racquettball och det var min första gång så det gick väl inte sådär superbra, men det var väldigt roligt och jobbigt, vilket är det viktigaste. Sen blev det 1 h styrketräning och efter det låg vi ute vid poolen och pluggade. Jag skulle verkligen kunna bo på det där gymmet, det finns verkligen allt!
 
 
/M

M; Nike

Igår shoppade jag loss på en sportaffär här i Lafayette. Det är sjukt mycket billigare att handla här i usa och framförallt sportkläder, så man kan väl säga att jag besökte ännu ett paradis för träningsälskare igår. Det blev två linnen, två sportbh, en långärmad tröja och ett par shorts för 1200 svenska kronor, nu ska jag bara leta efter långbyxor, de hade nämligen inte så många eftersom det oftast är varmt här, men jag får fortsätta leta.
 
/M

E; Jag erkänner...

... jag är världens sämsta på att vila! Optimal träningsplanering går ut på att hitta den perfekta balansen mellan träning och vila, tyvärr bortser jag alldeles för mycket från vilan. 
 
Jag skulle kunna skriva en uppsats om hur viktig vilan är, men det skulle kännas fel att predika över något som jag själv inte följer fullt ut. Jag hittade en tabell på aktivtraning.se som visar återhämtningstiden. Dess trovärdighet kan vi spekulera över, men något som är sant är att jag (och säkert många andra) inte vilar tillräckligt mycket. Dagens ord blir därför: balans!
 
 
Intensitet90–95% återhämtn.
45–60 min. snabb gång, jogg Få timmar
45–60 min. distanslöpning 6–12 timmar
45–60 min. snabb löpning 12–18 timmar
30–45 min. mycket snabb löpn. 12–24 timmar
6 x 3 min. hårda intervaller 18–36 timmar
60–90 min. tung styrketräning 18–36 timmar
 
Om ett par timmar väntar en flygresa upp till Umeå där jag ska tillbringa helgen hos min syster. Ha en mysig helg, I will!
 
/E
 

M: Reds health club= himmelriket

Ojojoj.
 
Idag besökte jag söderns största gym(i usa) som är ett riktigt paradis för träningsälskare och jag är helt kär, jag fullkomligt älskar det här gymmet. Det är svårt att förklara hur stort gymmet är, det måste ses med egna ögon, men jag ska försöka. Det finns flera pooler, en jäkla massa tennisbanor, flera våningar med träningsredskap- och maskiner, mer än 100 st cardiomaskiner, basketplan,bubbelpool, tjejgym, bar, restaurang, dagis, helt jäkla galet!
 
 
 
Dagens träning:
Morgonträning- 1 mil powerwalk + 30 minuter styrka
Kvällsträning- 1,5 h på gymmet.
 
/M
 

E; Kontraster...

...Ja, i alla fall klimatmässiga. Jag måste erkänna att jag är något avundsjuk på Mikaela, som i detta nu befinner sig i Florida och slipper underställ, överdragsjackor och allt därtill. Även idag fick en extra jacka och sjuttioåtta underställströjor åka på inför löppasset, men solen är fortfarande här och det är jag glad för! 
 
Jag är förnärvarande väldigt pepp på att börja med någon ny form av träning. Jag skulle kunna tänka mig allt från balett till brottning, något som bryter av det "vanliga" -  förslag mottages gärna!
 
Me and my sjuttioåtta tröjor... 
 
Datorn ville inte sammarbeta, vrid på huvudet... 
 
/E
 
 
 
 

Träning i Florida

I söndags morse åkte vi till florida för några dagar på beachen, Oskar och Christer har nämligen springbreak. Jag har iallafall hunnit med att träna två gånger, i måndags blev det 45 minuters träning på gymmet och imorse tog jag en löprunda på 5 km, i strålande sol, så jag ska inte klaga.
 
 
/M

E; Skrot

Oftast tränar jag ensam, så när jag kan få lite sällskap blir jag mer än glad. Igår gjorde min syster mig sällskap på en löptur. Det blev några kilometer i vårsolen som avslutades med ett par varv på travbanan (inte på en häst ska väl kanske tilläggas). Jag har en känsla av att travbanan kommer att bli en bra intervallplats när snön har smält - perfekt!
 
 
Även idag fick jag sällskap men utav Rasmus, på en löpsväng samt under styrketräningen. Då gymmet har haft påskstängt fick nedanstående gym duga -  kanske inte jätteglamoröst, men man blir tydligen lika stark ändå.... 
 
 
 
/E
 
 

RSS 2.0