E; Lättnad!

Äntligen, nu kan jag andas ut. Tentan är skriven och nu väntar några lediga dagar innan jobb drar igång, fy f-an vad skönt!
 
Idag, den första lediga dagen, bestämde jag mig för att inleda med löpning, dock ville min mage annat. Just nu är min mage ur funktion av diverse olika anledningar. Jag behöver nog inte förklara mer, utan jag är under utredning och hoppas få en lösning på problemet :) 
 
Nåväl, det blev några kilometer "promenad" och ett crosstrainerpass mot kvällen. Jag ser fram emot den kommande träningssommaren! Tillsist måste jag bara slå ett slag för träningsutsikten: 
 
 
/E
 

M; Finally

Nu har det äntligen lugnat ner sig med skolan och praktiken. Jag får be om ursäkt för den dåliga uppdateringen, men jag har haft fullt upp med att praktisera, plugga och träna. Jag har även lagt ner squat-utmaningen, för det tog alldeles för mycket tid och så var det så fruktansvärt tråkigt. De senaste dagarna har jag sprungit och det börjar väl gå framåt, men ibland kan jag ha en sån där riktigt pissig magdag, då kan jag inte springa alls, ni anar inte hur frustrerande det är.
 
 
Idag blev det 5 km löpning runt Eskiln och sen åkte jag till gymmet och körde 50 minuter styrketräning.
 
/M

E; Stress...

Oj, inser nu att det var många dagar sedan jag hörde av mig här. Anledningen till mitt icke-skrivande är inte att jag inte tränar, för det gör jag för fullt. Dock har jag väldigt mycket att plugga till inför nästa veckas tentamen, vilket tar upp i princip all min tid just nu. Skulle dock vilja påstå att det är under dessa stress-panik-veckor som träningen är som viktigast. Dagens höjdpunkt är löpträningen, då kan jag släppa allt annat.
 
Förresten, hur går det med era squats? Jag vet att Mikaela fortfarande kör i alla fall, heja er!
 
 
 
/E
 
 

M; Älvkarleby bjuder på fin utsikt och en jobbig backe.

Just nu befinner jag mig hos Oskar i Älvkarleby. Idag drog vi ut på en löpvända och det blev totalt 5 km. Vi hittade även en bra backe så det blev 5 stycken backintervaller och jag gissar på att det kommer bli ett par vändor i den där backen under den här sommaren, utsikten är fantastisk!

När vi kom hem blev det styrketräning ute på verandan.

/M



M; Run

 
/M

E; Viktvästträning

Idag fick viktvästen följa med på träningsrundan. Jag startade med powerwalk, sedan löpte jag några kilometer (utan viktväst) för att sedan övergå till powerwalk igen - totalt 8 km. Träning med viktväst är bra, men man ska vara försiktig. I början när man inte är van är det bäst att ta det lättaste alternativet för att sedan succesivt öka. Både du och dina muskler måste vänja sig. Testa med försiktighet
 
 
/E

E; Från den ena till den andra...

Yes, som Mikaela precis skrev blev det ett träningspass i grusgropen idag - jobbigt, roligt och bra! Lördagstraditionen flyttade sig alltså från den ena backen till den andra.
 
Jag känner att jag inte är van att träna i värmen ännu. Huvudvärken har smugit sig fram. Dagens uppmaning till mig själv och alla andra blir därför: drick! 
 
 
 
/E

M; Grusgropen

Idag bestod lördagsträningen av 60 minuters träning i grusgropen som ligger i Hedkärra. Det är grymt bra att köra backträning i sand, för det blir hundra gånger jobbigare när marken bara "försvinner" under fötterna och det gillar vi ju. Det blev även lite träning med däck och repet.
 
/M

M; - I may not be there yet but i'm closer than I was yesterday.

 
/M

E; Utomhusgym

Idag kom nog den första riktiga sommarvärmen. Jag har tråkigt nog suttit på seminarium i flera timmar, dessutom fick vi tåghaveri tio minuter från Fagersta vilket innebar 1,5 timmes försening. MEN, sedan hemkomsten har jag tagit vara på vädret genom utomhusplugg och träning.
 

Dagens pass blev 6 kilometer löpning (med väldigt tunga ben), men också allmänstyrka på altanen med fria vikter. Jag har halvtaskig motivation till gymmet just nu. Att ha tillgång till fria vikter och en skivstång hemma är därför perfekt. Egentligen behöver man inte ens vikter - din egen kroppsvikt är det enda som krävs för ett bra träningspass.
 
 
/E

M; Someone who is busier than you is running right now.

I helgen tog jag mig i kragen och vilade både lördag och söndag, men jag ska väl erkänna att det tog emot. Jag har glömt nämna att jag praktiserar för tillfället och därför känns det som om det är väldigt mycket tid som går åt till att "jobba", plugga och sova just nu, men jag försöker hinna med att träna så mycket som möjligt. Den här veckan har det blivit träning måndag och onsdag(idag).
 
 
/M

E;Travbanan

Idag har jag avverkat några varv på travbanan. Det var ett trevligt återseende sen sist jag var där. Då var underlaget halvtaskigt, men idag var det perfekt. Tabata-intervaller stod på schemat. Det har sagts tidigare men är värt att nämna igen: ett effektivt sätt att få upp konditionen är genom intervaller. Man behöver inte nödvändigtvis springa runt och runt på en travbana - spring var som helst. Dock tycker jag travbanan är praktisk. Den är precis 1 kilometer runt och underlaget är bra.
 
Nåväl, jag värmde upp med 4 kilometer lätt löpning för att sedan inta travbanan där tre tabataomgångar avklarades. Dagens pass slutade på totalt 8 kilometer. 
 
Travbanan. (Återigen en sådan dag där datorn inte vill samarbeta - vrid på huvudet).
 
/E

M; Är huvudet dumt får kroppen lida.

Idag kikade jag i min träningskalender och insåg att jag inte vilat på hela 17 dagar så idag tog jag mig i kragen och vilade. Det kanske inte har varit så konstigt att jag känt mig riktigt sliten och trött i kroppen, men är huvudet dumt får kroppen lida. Jag ska skärpa mig, jag lovar! 
 
 
 
/M
 

E; Flow

Omväxling förnöjer var det, dock känner jag att det börjar bli enformigt med mina "löparinlägg". Men just nu är jag inne i ett stim, så därför kommer ännu ett....
 
Idag blev det totalt 10 kilometer löpning. Innan jag stack ut på dagens pass hade jag planerat att springa ungefär 7 kilometer i ganska bra tempo. Jag gjorde som planerat, men när jag var färdig kände jag för att fortsätta. Därför blev det ännu 1 kilometer fast i lugnt tempo och avslutningsvis 2 kilometer backintervaller.
 
Ett lyckat pass, så jag är nöjd och glad!
 
 
/E

M; Kompressionstights

Helt plötsligt blev jag ägare av ett par kompressionstights, tummen upp för det! Det var en träningskompis som köpt fel storlek och som tur var så passade de mig. Jag har kollat in kompressionsplagg ett tag men aldrig slagit till. Frågan är om det verkligen är någon skillnad på att träna med kompressionsplagg eller ej? Är det någon som vet?
 
För er som inte har någon aning om vad kompressionskläder är så får ni här en förklaring:
"Kompressionsteknologin ger ett graderat tryck genom hela plagget för att ge optimala fördelar under och efter träning. Genom att öka blodcirkulationen genom venerna levereras mer syrerikt blod till de muskler som behöver det mest. Samtidigt rensas slaskprodukter och mjölksyra snabbare bort från musklerna vilket leder till minskad trötthet och kortare återhämtningstid."
 
Byxorna invigde jag under dagens fredagsfys.
 
Tummen upp för mina nya brallor. Kan även rekommendera min hyffsat nya sportbh från nike som är bästbästbäst, det får bli några fler sånna.
 
/M
 

E; Ett av- och påhopp

Härmed offentliggör jag mitt avhopp från squats-challenge. Jag känner att mitt knä påfrestas mer och mer för varje dag, och därför väljer jag ett avhopp så att jag klarar av min "vanliga" träning utan smärta eller andra problem. Men ni andra; fortsätt om ni kan. Dock måste ett avhopp följas av ett påhopp, vad det blir visas inom kort. 
 
Jag har de senaste dagarna känt mig allmänt trött och snorig, jag är nästan säker att det beror på pollen. Det är samma visa varje vår, ändå tar jag mig inte tid att gå och testa mig på hösten - jag får helt enkelt skylla mig själv. Träningspassen de två senaste dagarna har därför utövats inomhus, men imorse trotsade jag allergin och löpte utomhus istället. Jag avslutade passet med mag- och bålstyrka. 
 
Ungefär såhär har jag sett ut de senaste dagarna, men träningen gör mig trots allt piggare.. 
 
/E

M; Boxfys

Idag är det torsdag och för min del betyder det boxfys(när jag är i Fagersta). Jag gillar verkligen att köra ett pass i veckan med slag& sparkar, det blir lite omväxling mot all annan träning som jag körs i veckorna. Det kan även vara bra med lite boxfys om man är arg på någon, då slår man lite extra hårt. För någon vecka sedan tänkte jag på min lärare som gav mig 0,5 poäng ifrån VG på min tenta, jäklar vad stark jag blev.
 
 
/M

E; Omväxling förnöjer

När det kommer till löpning kan det vara bra att byta underlag ibland. Dels för att det kan slita på knän och höfter att bara springa landsväg, men också för att det är roligt. De två senaste dagarna har jag sprungit i skogen och på grusväg, tummen upp. Det händer lite mer under färdens gång, och hela tiden bör man vara vaken så att man inte snubblar på en sten eller en gammal bäver. En fördel är därför att jag bor som jag bor - i skogen. 
 
Bilden är ett par år gammal från när vi bodde i Helsingborg. Trots att vi bodde i stan fanns det närhet till bra löpspår i skogen, mysigt! 
 
 
/E

M; förra veckans träning.

Idag har jag summerat förra veckans träning och därav konstaterat två saker:
  • Jag är riktigt nöjd med min träningsvecka.
  • Det är dags att vila nu.
Måndag- 60 minuter styrka + 30 min löpning
Tisdag- 100 minuter fys
Onsdag- 30 min löpning + 60 min styrka
Torsdag- 90 minuter boxfys
Fredag- 90 minuter fys
Lördag- 60 min backträning + 40 min styrka
Söndag- 95 minuter fys
 
Dessutom så har jag gjort mina squats och är nu inne på dag 7 av 30, och jag kan ju säga att man redan börjat bli lite småtrött på dem, men det är bara att gilla läget och köra på, lovat är lovat.
 
/M

E; söndagslöpning

12 kilometer söndagslöpning och vårsol, fantastiskt!

/E


E & M; Högbyn

Idag inledde vi tillsammans något som förhoppningsvis kan bli en storslagen lördagstradition: backintervaller i högbyn. Detta är "bra skit" om något, på alla sätt och vis. Det bästa är att det passar alla, otränad som tränad. Beroende på vad man vill få ut kan man anpassa längd, fart och mängd precis hur man vill.
 
Idag blev det sammanlagt en dryg timme i backarna. Vi höll oss till två olika backar där vi varierade längden och mängden på intervallerna. Farten var mot slutet (egentligen hela tiden) väldigt svår att påverka, man är glad om man kommer upp. 
 
Frågan ställs igen; På lördag blir det backintervaller i Högbyn, vilka är på? 
 
 
 
/E & M
 
 

M; Don't forget to do your squats.

 
/M

E; Morgonstund har guld i mun...

Denna fredagsmorgon har inletts med ett konditionspass:
- 45 minuter crosstrainer
- Löpning bestående av tabata-intervaller, 4 kilometer
 
Jag känner att mitt knä fortfarande inte klarar av start och stopp fullt ut. När jag springer längre intervaller blir det inte lika påtagligt som idag. Nåväl, det blir väl bättre... 
 
Nu ska jag fortsätta denna fredag med både plugg och jobb. Ta hand om er!
 
 
/E
 

E; You have to start to be great...

Har ni gjort dagens squats? Jag har. Idag har jag även besökt gymmet för första gången denna vecka. Det fina vädret gör att jag hellre tränar utomhus nu, främst löpning. Idag kände jag dock att det var dags för ett avbrott från flera dagars löpning - crosstrainerintervaller och vanlig hederlig styrketräning fick därför bli dagens träningspass. 
 
I helgen tänker jag mig någon form utav backintervaller. Just nu lutar det åt slalombacken... Någon som är på?
 
 
/E

M; Löpband eller utomhuslöpning, det är frågan?

Igår blev det 5 km löpning här ute i sörbo och när jag kom hem var det väldigt nära till ett astmaanfall. Jag får det mycket jobbigare med andningen så här på våren/sommaren när pollensäsongen drar igång, det är inte alls kul. Det var med andra ord en väldigt jobbig löpvända, men det är inte bara astmans fel, man ska ju inte sticka under stolen med att det faktiskt är jobbigare att springa utomhus än på löpband. Utomhus finns det både vind och långa/branta backar. Jag har svårt att bestämma mig för vad jag gillar bäst, löpband eller utomhuslöpning, båda har sina för- och nackdelar, men en kombination är kanske bäst. Jag återkommer med mitt slutgiltiga svar efter några fler löpvändor utomhus, för det kanske bara handlar om att vänja sig med utomhuslöpningen efter några månader på löpbandet.
 
Efter löpningen blev det 60 minuter styrketräning ute på altanen. Jag dunkade hög musik och som tur är så har vi inte så många grannar.
 
Styrketräning med fin utsikt
 
/M
 
 
 

M; Glad tjej

Min pulsmätare började fungera efter dagens batteribyte och jäklar vad glad jag blev när jag insåg att den funkade, det kändes nästan som om jag var 7 år och att det var julafton. När man väl börjat träna med pulsklocka så är man fast, eller jag är iallafall det. Jag är även riktigt nöjd med dagens träning som bestod utav 1 h och 40 minuters fys + mina 50 squats, imorgon väntar 55 stycken, har en känsla av att 250 kan bli rätt jobbigt, men nu kör vi!
 
 
 
 
/M

RSS 2.0